onsdag 27 februari 2013

Aspergers syndrom

Nu har turen kommit till en ny neuropsykriatisk funktionsnedsättning, Aspergers Syndrom.
Kollade upp den på wikipedia och där fanns det lite information.

Styrkor:
Starkt intresse för hur saker och ting fungerar och samverkar
Jag är ofta intresserad av hur saker och ting fungerar, så det stämmer in ganska bra på mig.
Bra tålamod för specialområdena
Nja. Kan ha, om det behövs, men kan ha dåligt tålamod också.
Informationsinsamling
Nja, inte direkt, även om jag gärna tar reda på saker. Man kan ju dock säga att det är en sorts informationssamling, det sparas ju i huvudet :P
Mycket plikttrogna (på jobbet) och ärliga
Ja, har jag respekt för det jag gör och tycker att det...vad ska man säga...typ..förtjänar min ärlighet, så är jag det all the way. Fast är det sämre på den biten så är jag ju inte...förrädisk, eller vad man ska kalla det ^^
Starkt logiskt tänkande
Starkt och starkt...men ja, logiskt tänkande tycker jag att jag har.
Mönsteridentifiering
Ganska bra på det iaf.
Problemlösning
Jodå, brukar kunna lösa det mest på ett eller annat sätt om jag har möjligheten.
Målmedvetenhet och envishet
Kan vara lite si och så med det i vissa fall.
Kognitiva svårigheter:
Begränsad förmåga att förstå hur andra tänker och att leva sig in i andra människors situation.
Absolut. Är ganska jobbigt att ha det så faktiskt.
Begränsad förmåga till ömsesidig dialog, vilket kan beskrivas som svårigheter att förstå det outtalade och att läsa mellan raderna.
Ja, ibland.
Svårt med planering och organisering av tillvaron (behov av rutiner). Kan gälla mat, tider, att besök måste vara väl inplanerat, att det inte bara ringer på dörren.
 Har egentligen ett behov av rutiner som inte finns i nuläget, men inte så mycket som det står här.
Begränsade eller stereotypa intressen.
Begränsade, ganska ja.
Begränsad sexualitet.
Nej.
Fixeringar och låsningar i beteendet.
Nej, det tycker jag inte.
Nedsatt impulspåverkan.
Nej, inte direkt.
Konkret tänkande; uppfattar saker bokstavligt.
Ja, det händer ganska mycket.
Begränsad abstraktionsförmåga.
Nej, inte direkt.
Problem med tidsuppfattning.
Ibland har jag dålig, men oftast är den ganska bra.
Övrigt:
Intensitet i sysselsättningar över vad som ofta uppfattas som normalt
Nej, inte direkt.
Många med Aspergers syndrom samlar på allt möjligt och kan ha svårt att göra sig av med saker
Samlar inte på något direkt sådär, men kan ha, eller har iaf haft, svårt att göra av med saker.
Personer med autismspektrumstörningar bearbetar signaler från omgivningen på ett annorlunda sätt. Det medför en tankeprocesstörning (central kognitiv dysfunktion). Konsekvensen blir: nedsatt förmåga att skapa, förstå och tolka sammanhang, samband och helhet. Styrkan kan istället bli ett detaljseende och detaljstyrning. De har även en nedsatt exekutiv funktion som medför svårigheter, som märks oftast när barnet blir äldre inom dessa områden: ha ett målinriktat flexibelt beteende, kunna planera och organisera sitt handlande, hantera och bedöma tiden (bristande tidsuppfattning). Samtliga symptom kan dock skapa en enorm förståelse och uppfattning inom personens eget specialområde.
Kommer inte på något speciellt att säga om det.

Inga kommentarer:

Skicka en kommentar