onsdag 16 april 2014

Rasism vs inte rasism

Jag har många gånger blivit påhoppad för vissa saker jag sagt, som är helt verkliga. Oftast verkar det handla om missförstånd, även om jag då och då undrar, eller t.o.m. antar, att det är med flit.

Så jag tänkte dra några exempel på rasism vs inte rasism:

"Det är mest invandrare som begår brott i Sverige."
Rasism? Nej. Inte om det stämmer.
Rasistisk hade varit att säga:
"Alla invandrare i Sverige begår brott."

Ett exempel till:
"Det är mest invandrarungdomar som sitter i centrum, bråkar med folk och stökar omkring."
Rasism? Nej. Inte om det stämmer.
Rasistisk hade varit att säga:
"Alla invandrarungdomar sitter i centrum, bråkar med folk och stökar omkring."

Jag hoppas att min poäng har gått fram, för jag orkar inte komma på fler exempel just nu. :P

(Och snälla, var säker på att du förstår inlägget innan du kommenterar.)

1 kommentar: