Henrik skrev:
Intressant. Väldigt många stämmer in på mig också.
Just sömnbiten är kanske det mest problematiska, resterande känns som att man kan påverka själv om man anstränger sig.
Tillägg: Alltså, det gäller ju bara just mig, det jag skrev ovan. ;)
Här är f.ö. en bra uppsats om ADD, tycker jag. Gav lite svar på sånt jag undrade. Du kanske redan sett den:Nej, den har jag inte sett, den var ganska intressant.
http://www.mimersbrunn.se/ADD_en_undergrupp_til_ADHD_15174.htm
Och det där "om man anstänger sig" är en återkommande syn på saken. Ungefär som att det bara skulle handla om lathet. Men jag antar att det handlar om att man inte förstår.
För diagnosen ADHD med hyperaktivitet/impulsivitet krävs enligt DSMIVTja, när jag var liten fanns ju mitt ökända break-dansande framför tv:n ;)
att minst sex av följande kriterier är uppfyllda:
a) har ofta svårt att vara stilla med händer eller fötter eller kan inte sitta
still
I dagens läge har jag mer att jag kan känna rastlöshet i fötterna t ex, fast det inbillar jag mig att det inte har med detta att göra.
b) lämnar ofta sin plats i klassrummet eller i andra situationer där personenJa, sådant hände mycket när jag gick i skolan, framför allt låg- och mellanstadiet men även en del i högstadiet.
förväntas sitta kvar på sin plats en längre stund
c) springer ofta omkring, klänger eller klättrar mer än vad som ansesNja. Det minns jag inte att jag gjorde riktigt. Däremot kan jag känna rastlöshet nu i vuxen ålder.
lämpligt för situationen (hos ungdomar och vuxna kan det vara begränsat
till en subjektiv känsla av rastlöshet)
d) har ofta svårt att leka eller utöva fritidsaktiviteter lugnt och stillaNej, det tycker jag inte att jag hade problem med.
e) verkar ofta vara ”på språng” eller ”gå på högvarv”Det känns så ibland iaf.
f) pratar ofta överdrivet mycketNej, i allmänhet inte.
g) kastar ofta ur sig svar på frågor innan frågeställaren pratat färdigtNej, det stämmer nog inte heller.
h) har ofta svårt att vänta på sin turNej, det har jag inte problem med. Vet inte hur det var som barn?
För diagnosen ADD med uppmärksamhetsstörning krävs enligt DSMIVNja. Inte direkt tror jag?
minst sex av följande symtom:
a) är ofta ouppmärksam på detaljer eller gör slarvfel i skolarbete, yrkesliv
eller andra aktiviteter
b) har ofta svårt att bibehålla uppmärksamheten inför uppgifter eller lekarJa, det kan stämma jäkligt bra ibland.
c) verkar ofta inte lyssna på direkt tilltalDet stämmer nog också. Svårt för mig själv att veta, men jag har uppfattat det som att det kan verka så iaf.
d) följer ofta inte givna instruktioner och misslyckas med att genomföraNej, när jag väl gör uppgifterna brukar jag inte misslyckas.
skolarbete, hemsysslor eller arbetsuppgifter (beror inte på trots eller på
att personen inte förstår instruktionerna)
e) har ofta svårt att organisera sina uppgifter och aktiviteterIbland kanske.
f) undviker ofta, ogillar eller är ovillig att utföra uppgifter som kräverGäller inte bara uppgifter som kräver mental uthållighet, utan gäller många saker, för min del. T.o.m. Annso har förstått t ex att jag är dålig på att göra hushållssysslor inte beror på, åtminstone enbart, lathet.
mental uthållighet (t.ex. skolarbete eller läxor)
g) tappar ofta bort saker som är nödvändiga för olika aktiviteter (t. ex.Kan vara bra på att tappa bort saker ibland, ja.
leksaker, läxmaterial, pennor, böcker eller verktyg)
h) är ofta lättdistraherad av yttre stimuliIbland kanske.
i) är ofta glömsk i det dagliga livet.Glömmer ofta bort saker, så...ja.
Skillnaderna mellan ADHD och ADD är väldigt tydliga, som natt och dag.Håller jag inte med ett dugg om.
Ångest, depression och tvångssymtom
Det är mycket vanligt att barn och ungdomar med ADD är ängsliga, osäkra och saknar tilltro till sin förmåga. En del döljer det genom en tuff framtoning medan andra är tillbakadragna och ledsna. Några har korta perioder av nedstämdhet medan andras sinnestämning nästan ständigt präglas av depressiva känslor. Vissa utvecklar en egentlig depression. En del barn med ADD upplever stark oro eller till och med ångest inför vissa företeelser, som t.ex. att gå till skolan. Depression hos barn tar sig andra uttryck än hos vuxna vilket gör att deprimerade barn ofta blir missuppfattade. Depression hos barn visar sig ofta som ett ledset och irriterat humör och ointresse för sådant som tidigare varit lockande. Dåligt humör, olust, ilska vid små motgångar och protester kan vara tecken på att barnet är deprimerat.
Det är också möjligt att trots och uppförandeproblem kan vara en del av ADHD-bilden. Oavsett uppkomstmekanismer är det angeläget att vid varje utredning av ett barn med ADHD analysera om barnet också har andra problem. Förekomst av sådana har stor betydelse för behandlingens inriktning.
Jag kommer inte ihåg riktigt, men jag har uppfattat det som att jag var ganska ängslig och osäker när jag var liten. Likaså ganska tillbakadragen, åtminstone i vissa avseenden.
Mina depressiva känslor tror jag kom i mellanstadiet. Kunde sitta i stort sett apatisk på en bänk på skolgården. Det var iofs skönt på ett sätt, då dom lät mig vara vid såna tillfällen, t.o.m. dom som mobbades.
Dessa inlägg är inte till som någon sorts självdiagnostisering, utan mer reflektioner över vad, i detta fallet, ADD är och vad som stämmer in på mig. Kanske gör liknande saker på andra neuropsykiatriska funktionsnedsättningar/diagnoser (det är inte sjukdomar) om jag känner för det.
Precis, förstår att det är en vanlig syn på saken. Därför ville jag klargöra att jag reflekterade över mig själv, ingen annan.
SvaraRaderaTror man ska försöka ignorera andras uppfattning om sånt man själv upplever på ett visst sätt. Ingen annan kan veta, så vad de tycker utan att vara insatta, är irrelevant. (Dvs det är ju bra att prata om saken, men åsikter/påståenden kan man ju ta med en nypa salt.) Bättre då att prata med sakkunniga.
Absolut. Det som stör mig är folks trångsynthet (menar inte att du är det ;) ).
Radera